Thursday, May 21, 2009

003 - Semua Bid'ah Adalah Sesat : Bedah Buku MSN

Poin Pertama : Semua Bid'ah Adalah Sesat

Zamihan menulis di BKADT : “Maka nyatalah bagi kita bahawa perbuatan di atas tadi (perbuatan Umar) adalah bid’ah hasanah, iaitu bid’ah yang baik. Demikian juga dengan perbuatan menunggu kubur. Ia merupakan perbuatan yang dilakukan oleh para sahabat r.a (seharusnya r.a kepada radhiyallahu ‘anhu –pen-) dan para ulama salaf al-Soleh......” (m.s 10-11) [selesai nukilan dari buku Zamihan]

Dan kemudian membawakan dalil daripada Imam al-Syafie yang membahagikan bid’ah itu kepada dua bahagian. (m.s 11)

Kemudian jawapan Ustadz kepada Zamihan :

Perkara yang telah dimaklumi di dalam agama Islam ini, ialah semua bid’ah dalam urusan agama adalah sesat. Tidak ada yang baik yang diistilahkan oleh sesetengah orang sebagai `bid’ah hasanah’. Banyak dalil secara jelas menegaskan perkara ini. Di antaranya :

Firman Allah subahnahu wa ta’ala :

الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا

Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku-ridhai Islam itu jadi agama bagimu. (QS. al-Maidah 5:3)

Imam Malik –rahimahullah- berkata :

من ابتدع في الإسلام بدعة يراها حسنة فقد زعم أن محمدا صلى الله عليه و سلم خان الرسالة لأن الله يقول : { الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا } فما لم يكن يومئذ دينا فلا يكون اليوم دينا

Barangsiapa yang membuat bid’ah dalam urusan agama Islam, dia menganggap bid’ah yang dilakukannya itu hasanah (baik). Maka sesungguhnya dia telah menyangka Muhammad telah mengkhinati Risalah, kerana sesungguhnya Allah subhanahu wa ta’ala telah berfirman: “Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku-ridhai Islam itu jadi agama bagimu”. Maka sesuatu yang tidak menjadi agama pada hari itu, ia tidaklah pula menjadi agama pada hari ini.” (al-I’tisham oleh Imam al-Syatibi jil. 2 ms. 283)

Berkata al-Syaukani -rahimahullah- dalam bukunya al-Kaulul Mufid :

فإذا كان الله قد أكمل دينه قبل أن يقبض نبيه صلى الله عليه و سلم فما هذا الرأي الذي أحدثه أهله بعد أن أكمل الله دينه إن كان من الدين في اعتقادهم فهو لم يكمل عندهم إلا برأيهم وهذا فيه رد للقرآن وإن لم يكن من الدين فأي فائدة من الاشتغال بما ليس من الدين

“Maka apabila Allah telah menyempurnakan agama-Nya sebelum Dia mewafatkan Nabi-Nya shallallahu ‘alaihi wa sallam, maka apakah pendapat ini (menganggap bid’ah itu hasanah –pen-) yang diada-adakan orang sesudah Allah menyempurnakan agama-Nya?!! Jika ianya adalah agama pada I’tiqad mereka, maka mereka memandang bahawa agama Allah itu tidak sempurna kecuali dengan pandangan mereka. Jika ianya bukan dari pandangan agama, maka apakah faedahnya menyibuk-nyibukkan diri pada apa yang bukan daripada agama?! (Dinukil dari Kitab Ilmu Ushul Bida’ ms. 21. Di dalam kitab asal al-Syaukani pada ms. 82 cetakan Darul Qolam Kuwait)

فَإِنَّ خَيْرَ الْحَدِيثِ كِتَابُ اللَّهِ وَخَيْرُ الْهُدَى هُدَى مُحَمَّدٍ وَشَرُّ الْأُمُورِ مُحْدَثَاتُهَا وَكُلُّ بِدْعَةٍ ضَلَالَةٌ

Daripada Jabir Bin Abdullah radhiyallahu ‘anhu bahawsanya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam dalam khutbahnya bersabda : “Sesungguhnya sebaik-baik perkataan adalah kitabullah, dan sebaik-baik petunjuk ialah petunjuk Muhammad shallallahu ‘alaihi wa sallam. Dan seburuk-buruk perkara ialah perkara yang diada-adakan dan semua bid’ah adalah sesat.” (Riwayat Muslim Syarah Shahih Muslim oleh Imam Nawawi Kitabul Jum’ah, Bab : Raf’us sawti fil khutbah wama wakulu fiha, 6/392 no. 2002, An-Nasaie : kitabul I’daini bab Kaifal Khutbah 3/209 no. 1577)

وَعَظَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمًا بَعْدَ صَلَاةِ الْغَدَاةِ مَوْعِظَةً بَلِيغَةً ذَرَفَتْ مِنْهَا الْعُيُونُ وَوَجِلَتْ مِنْهَا الْقُلُوبُ فَقَالَ رَجُلٌ إِنَّ هَذِهِ مَوْعِظَةُ مُوَدِّعٍ فَمَاذَا تَعْهَدُ إِلَيْنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ وَالسَّمْعِ وَالطَّاعَةِ وَإِنْ عَبْدٌ حَبَشِيٌّ فَإِنَّهُ مَنْ يَعِشْ مِنْكُمْ يَرَى اخْتِلَافًا كَثِيرًا وَإِيَّاكُمْ وَمُحْدَثَاتِ الْأُمُورِ فَإِنَّهَا ضَلَالَةٌ فَمَنْ أَدْرَكَ ذَلِكَ مِنْكُمْ فَعَلَيْهِ بِسُنَّتِي وَسُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الرَّاشِدِينَ الْمَهْدِيِّينَ عَضُّوا عَلَيْهَا بِالنَّوَاجِذِ وَإِيَّاكُمْ وَ الْمُحْدَثَاتِ الْأُمُورَ فَإِنَّ كُلَّ بِدْعَةٍ ضَلَالَةٌ

Daripada Irbadh bin Sariyah radhiyallahu ‘anhu berkata : Rasulullah memberikan nasihat kepada kami yang membuat hati kami bergetar dan berlinangan air mata. Kami berkata : “Wahai Rasulullah! Seolah-olah ini adalah nasihat perpisahan, maka berikanlah nasihat kepada kami?” Maka baginda menjawap : “Aku berwasiat kepada kamu agar bertaqwa kepada Allah dan sentiasa mendengar dan taat walaupun orang yang memimpin kamu adalah seorang hamba sahaya. Sesiapa di antara kamu yang panjang umurnya, nescaya dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka berpegang teguhlah kamu kepada sunnahku dan sunnah khulafa’ ar-Rasyidin yang diberi petunjuk setelahku. Gigitlah sunnah itu dengan gigi geraham kamu. Dan jauhilah perkara-perkara yang diada-adakan (dalam urusan agama). Kerana sesungguhnya setiap perkara yang baru itu adalah bid’ah dan semua bid’ah itu sesat.” (Riwayat Muslim Syarah Shahih Muslim oleh Imam Nawawi Kitabul Jum’ah, Bab : Raf’us sawti fil khutbah wama wakulu fiha, 6/392 no. 2002, Timidzi : Kitabul Ilmu bab maja a’fil akhzi bis sunnah wajtinabil bida’ 7/365 no. 2815 –lafaz ini riwayat Imam Tirmidzi-)

هذا فقوله صلى الله عليه و سلم كل بدعة ضلالة من جوامع الكلم لا يخرج عنه شيء وهو أصل عظيم من أصول الدين

Ibnu Rajab rahimahullah ketika mengulas sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam semua bid’ah itu sesat, beliau berkata : hadits ini antara perkataan yang menyeluruh. Tidak ada suatu pun yang terkeluar daripadanya. Hadits ini adalah hadits yang agung, ianya merupakan salah satu asas agama.” (Jami’ul ‘Ulum Wal Hikam jil. 2 ms. 128)

كل بدعة ضلالة قاعدة شرعية كلية بمنطوقها ومفهومها أما منطوقها فكأن يقال حكم كذا بدعة وكل بدعة ضلالة فلا تكون من الشرع لأن الشرع كله هدى فان ثبت ان الحكم المذكور بدعة صحت المقدمتان وانتجتا المطلوب

Ibnu Hajar rahimahullah di dalam bukunya ketika menjelaskan sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam “semua bid’ah adalah sesat” beliau berkata : “(Semua bid’ah adalah sesat) kaedah Syar’iyah yang menyeluruh. Adapaun lafaznya, seolah-olah dikatakan “Hukum ini adalah bid’ah dan semua bid’ah adalah sesat. Maka bid’ah itu tidak termasuk perkara syariat kerana semua syariat adalah petunjuk. Apabila telah tetap hukum yang disebut itu adalah bid’ah, maka berlakulah “Semua bid’ah adalah sesat” baik secara lafaz ataupun makna dan inilah yang dimaksudkan.” (Fathul Bari jil. 13 ms. 267)

من أحدث في أمرنا هذا ما ليس منه فهو رد

Daripada Aisyah radhiyallahu ‘anha berkata, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda : “Sesiapa yang mengada-adakan perkara baru daam urusan (agama) kita, yang ianya bukan dari agama, maka perbuatannya itu tertolak (tidak diterima oleh Allah).” (Bukhari no. 2697)

عبد الله بن عكيم ، عن عمر ، أنه كان يقول : « أصدق القيل قيل الله ، وأن أحسن الهدي هدي محمد صلى الله عليه وسلم ، وإن شر الأمور محدثاتها، ألا وإن كل محدثة بدعة ، وكل بدعة ضلالة ، وكل ضلالة في النار

Daripada Abdullah bin Ukaim, bahawa Umar radhiyallahu ‘anhu berkata : Sesungguhnya sebaik-baik perkataan adalah perkataan Allah dan sebaik-baik petunjuk ialah petunjuk Muhammad shallallahu ‘alaihi wa sallam. Sesungguhnya seburuk-buruk perkara ialah mengada-adakan perkara baru dalam agama. Sesungguhnya setiap perkara yang baru dalam agama adalah bid’ah. Dan sesungguhnya setiap bid’ah adalah sesat. Dan semua kesesatan menuju ke dalam neraka.” (HR Ibnu Wadhdhah dalam bukunya al-Bida’ ms. 56 no. 59)

إتبعوا ولا تبتدعوا فقد كفتيم زاد محاضر كل بدعة ضلالة

Berkata Abdullah Ibn Mas’ud : “Ikutilah oleh kamu akan perintah agama dan janganlah kamui mengada-adakan dalam urusan agama (bid’ah –pen-). Seseungguhnya kamu ini tela dicukupkan oleh agama ini. Dan semua bid’ah adalah sesat”. (Syarhus Ushul t’tiqad Ahli Sunnah Wal Jamaah oleh al-Lalikaie jil. 1 ms. 96 no. 104)

كل بدعة ضلالة وإن رآها الناس حسنة

Berkatala Abdullah Bin Umar : “Semua bid’ah adalah sesat walaupun semua manusia menggap bid’ah itu hasanah (baik).” (al-Lalika’e 1/103 no. 126) dan Ibnu Battah (1/339 no. 205) [selesai nukilan dari buku MSN]

Maka saya (Abu Hurairah) mengatakan, lihat pernyataan ulama yang dibawakan oleh Ustaz Abdul Wahab. Bukan seorang dari mereka yang menyatakan bahawa bid’ah itu seluruhanya adalah dholalah yakni sesat. Apakah Ustadz mengedepankan pendapatnya mengenai bid’ah itu semuanya sesat, ataupun beliau mengikut apa yang telah dikatakan oleh para ulama?

Maka inilah jawapan untuk "Semua Bid'ah adalah sesat"

Allahu a'lam



No comments:

Post a Comment