Monday, May 11, 2009

001 - Adakah perkataan kullu bid’atin dholalah tidak semuanya sesat?

Adakah perkataan kullu bid’atin dholalah tidak semuanya sesat?

Sabda Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam :

وَكُلَّ بِدْعَةٍ ضَلَالَةٌ
“Setiap yang bid’ah itu sesat”

Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Muslim (Shahih Muslim no. 1435), Imam an-Nasaie (Sunnan an-Nasaie no. 1560), Imam Abu Daud (Sunnan Abu Daud no. 3991) dan Imam Ahmad (al-Musnad no. 13815)

Dalam hal ini, Imam asy-Syathibi mengatakan berkaitan dengan perkataan kullu : “Menurut ulama, hadis ini diterapkan pada keumumannya tanpa ada pengecualian apapun darinya. Pada bid’ah (di hadis ini pula) sama sekali tidak ada yang disebut (bid’ah) yang baik. (al-Fatawa oleh Imam Asy-Syathibi ms. 180 dan Ilmul Ushul Bida’ ms. 91 oleh Syaikh Ali Hasan)

Antara perkataan para ulama yang menyebutkan berkaitan dengan istilah kullu :

Di dalam kitab Aunul Ma’bud : "seperi mana sabda Nabi “kullu bid’atin dholalah” ia adalah jawami’ul kalim (termasuk satu perkataan yang ringkas mencakupi seluruhnya -pent) tidak ada satupun (yakni bid’ah) yang terkeluar darinya. "(aunul Ma’bud Syarah Sunan Abi Daud hadis no. 3991)

Di dalam kitab ini juga pengarang kitab telah menyebutkan bahawa “setiap bid’ah” yang dimaksudkan adalah bid’ah dari segi syariat bukan dari segi bahasa, kerana sabda Nabi ini memaksudkan kepada bid’ah dari segi syarie sebagaimana yang beliau nukilkan dari perkataan Imam Ibnu Rajab. (InsyaAllah akan datang perbahasan mengenai pembahagian bid’ah dari segi bahasa dan syarie)

Syubhat-syubhat

Jika ada sebahagian manusia yang mengatakan perkataan kulllu tidak mencakupi semua sebagaimana firman Allah

-كُلٌّ لَهُ قَانِتُونَ- semua tunduk kepada-Nya (QS. al-Baqarah 2:116).

Mereka mengatakan : ayat ini menyatakan semua tunduk sujud kepada Allah, namun orang-orang kafir tidak tunduk sujud kepada Allah, jadi perkataan kullu tidak bermakna semua.

Jawapan : Baik, mengenai hal ini, Ibnu Katsir telah menjelaskannya di dalam kitab Tafsirnya, katanya : Ibnu Abi Nujaih meriwayatkan dari Mujahid, ayat –seperti di atas- iaitu “Taatnya orang kafir ialah dengan sujudnya bayangannya, sedangkan orang kafir itu sendiri tidak mau sujud”.

Kemudian beliau mengatakan : Dan hal ini (sujud) terbahagi kepada dua, Syar’ie dan Qadari (berdasarkan sunnatullah). Sebagaimana firman-Nya

وَلِلَّهِ يَسْجُدُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ طَوْعًا وَكَرْهًا وَظِلالُهُمْ بِالْغُدُوِّ وَالآصَالِ

Hanya kepada Allah-lah sujud (patuh) segala apa yang di langit dan di bumi, baik dengan kemauan sendiri atau pun terpaksa (dan sujud pula) bayang-bayangnya di waktu pagi dan petang hari. (QS. ar-Ra’du 13:15)

Jadi tafsiran mereka (ahlu bid’ah) tertolak jika mereka mengatakan kullu bererti tidak semua.

Bagaimana agaknya tafsiran mereka apabila melihat firman Allah :

كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ

Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. (QS. ali-Imran 3:185)

Adakah setiap (kullu) dalam ayat di atas tidak mencakupi semua/segala sesuatu? Jika demikian ini bermakna bahawa ada juga makhluk yang bernyawa yang tidak akan mati!!!?? Jelasnya ini tafsiran yang menyimpang.

Allahu a’lam

Rujukan :

1)Tafsir Ibnu Katsir terjemahan Pustaka Imam Syafi’e, arab (maktabah Syamilah)
2)Al-I’tisham Imam Syathibi terjemahan Pustaka Azam
3)Bid’ah Menurut Ahli Sunnah Wal Jamaah, Ust Rasul Dahri terbitan Jahabersa
4)Sunnan Abu Daud, Shahih Muslim, Musnad Imam Ahmad, Sunnan An-Nasaie (Maktabah Syamilah)
5)Aunul Ma’bud (Maktabah Syamilah)

1 comment:

  1. apakah boleh mengambil contoh tentang lafaz KULLU selain dari pada Al-qur'an atau Al-hadits ????
    jika boleh saya punya sebuah conto
    namun mohon maaf saya tulis dengan latin saja
    KULLU HAYAWANIN YUHARRIKU FAKKAHU AL_ASFALA INDA AL-MADGHI...
    apakah semua hayawan menggerakan bibir bawah ketika mau memakan sesuatu ????
    nah dalam hal ini ada yang dikecualikan yaitu BUAYA, karena buaya bukan menggerakan bibir bawah melainkan bibir yang atas
    mohon kaji lagi mantiq dan ushul fiqihnya,,,,,
    sebelum anda memberikan jawaban pada saya.

    ReplyDelete